Hírek

2005. június 29.

totalcar.hu

Makai György még csak húsz éves, de máris felhívta magára az autósport figyelmét. Tavaly összetettben második helyen végzett a Shell V-Power Racing Renault Clio Kupában, és úgy tűnik idén a bajnoki címet is megszerzi majd. A fiatal tehetségre nem csak hazánkban figyeltek fel. Makai komoly lehetőséget kapott. Meghívták Észak-Karolinába, az asheborói Caraway Speedway-re, ahol egy NASCAR Craftsman Series-ben futó teherautó karosszériás versenyautót tesztelhetett. Az első két nap az ismerkedés és a felkészülés jegyében telt. Az éles teszt előtt a magyar pilóta és a Green Light Racing csapat együtt próbálták optimalizálni a versenyautót. A teszt nagyon jól sikerült, Makai csapatrekorddal mutatkozott be, ami annak tükrében, hogy a magyar fiú eddig soha nem vezetett hátsókerék-meghajtású, slick gumikon futó versenyautót, még nagyobb teljesítmény. A 800 méteres oválpályán Makai 17,25 másodperc alatt száguldott körbe. A csapatfőnök, Bobby Dotter le volt nyűgözve. Nagyon elégedett vagyok Makaival. Úgy érkezett Amerikába, hogy még soha nem ült hasonló autóban. Olyan kiemelkedő teljesítményt nyújtott, amilyet soha nem tapasztaltam még tesztpilótáknál - fantasztikus ez a fiú. Nagyon izgatott voltam, hiszen nehéz volt elképzelni, hogy rögtön ráérzek a helyes vezetésre. Néhány kör után azonban száz százalékosan uraltam az autót. Nagyon élveztem az erőt, ami ott dübörgött alattam. Alig várom, hogy ezzel a kocsival egy versenyen is kipróbálhassam magam - nyilatkozta Makai a teszt után. Az ígéretes kezdet után nem marad el a folytatás sem: a következő teszt júliusban lesz, és ha Makai ott is jól teljesít majd, előre láthatóan szeptemberben már versenyben is próbára teheti a tehetségét, addig azonban itthon kell helytállnia a Clio Kupában..

2005. szeptember 12.

motorsportal.hu

A fiatal hódmezôvásárhelyi autóversenyzô, Makai György szeptember 10-én szombaton végre versenyen tehette próbára tehetségét Amerikában. Az ARCA RE/MAX SK Hand Tool 200 nevû futamára a Chicagoland Speedway-n, Jolietben került sor, Gyuri a tesztekrôl már jól ismert Green Light Racing Team színeiben indult. A 130 körös verseny vége elôtt húsz körrel a kilencedik helyrôl volt kénytelen kiállni, végsô elszámolásban a 25. helyre rangsorolták. A verseny kvalifikációra pénteken került sor, ahol Makai 31.722-es fantasztikus idôvel a 13. helyen rangsorolta magát a szombati futamra. A versenyen a 75-ös rajtszámmal ellátott Ford Taurust vezetve remekül felvette a versenyt a legjobbakkal: nem kapott körhátrányt, amire a 41 induló közül csak 15 volt képes. Makai tehát a rajttól kezdve a legjobb 15-ben futott, körrôl-körre elôrébb lépett, remekül véve az elôzésekkel járó akadályokat. Három alkalommal járt kint a „pit”-ben, az utolsó üzemanyagvétel után már a 9. helyre állt vissza. A 115. körben egy kanyarban egyik lekörözött versenytársa mellé került, aki nem hagyott elég helyet Gyurinak az elôzéshez, s az autók oldalának találkozását követôen a magyar fiú autója megpördült és a falnak csapódott. Sérülés nem történt, de az autó már nem volt versenyképes állapotban, így Gyuri kénytelen volt kiállni és a végsô elszámolásban a 25. helyre rangsorolták. Makai indulása már a pénteki kvalifikációs napon nagy érdeklôdést keltett a versenypályán, a szakértôk és a sportág rajongói is kíváncsian várták, hogyan teljesít a húszéves fiú. A versenyt az amerikai Speed Channel élôben közvetítette, így nem csupán a helyszínre látogató nézôközönség, de az Egyesült Államokban emberek milliói ismerkedhettek meg Makai György nevével. A versenyzô és a csapat is remek munkát végzett, Bobby Dotter, a csapat fônöke a kényszerû befejezés ellenére elégedetten távozott a pályáról és kiemelkedônek értékelte Makai teljesítményét élete elsô amerikai versenyén. „Természetesen kicsit csalódott vagyok, nagyon közel volt már a verseny vége és mindenképpen a legjobb tíz között végezhettem volna. A csapat remekül összerakta az autót a versenyhétvégére, nagyon hálás vagyok nekik. Fantasztikus volt Amerikában versenyezni, szeretnék köszönetet mondani mindenkinek, aki segítséget nyújtott abban, hogy eljuthassak idáig. Remélem hamarosan újra rajthoz állhatok és folytathatjuk a munkát a csapattal.” Mivel a csapat nagy perspektívát lát a kiemelkedôen tehetséges fiúban, Makai további pályafutása Amerikában valóban csupán támogatók kérdése. Remélhetôleg többen is felfigyelnek rá itthon is és segíteni fogják Makai Gyurit, hogy hétrôl-hétre legyen kiért szorítanunk a tengerentúli autóverseny-sorozatban.

2008. október 13.

sporthirado.hu

Minden túlzás nélkül állítható: Makai György vasárnap mutatott nagyszerű sportteljesítményéről még nagyon sokáig beszélnek majd a tengerentúli autósport-rajongók (is). A Sporthirado.hu a NASCAR előszobájának számító ASA LM-széria utolsó futamán tett olyat, amit valószínűleg senki más nem tett volna. Horrorfilmbe illő balesete után visszatért és végül egy félig nyitott, szétfűrészelt Chevrolet-ben ülve, a hivatalos végeredmény szerint a 10. helyen látta meg a hőn áhított kockás zászlót.

Nos, a nép megkapta, a tömeg régen nem őrjöngött ennyire a híres newtoni Hickory Motor Speedwayen. Már ők is láttak nagy bukásokat, hatalmas eséseket, de a mostani mindenen túltett. Pech, a baleset egyik szenvedő alanya éppen - ahogyan arrafelé hívják - Gyuri Makai volt. A 250 körös viadalt a 31. helyről kezdhette meg a hódmezővásárhelyi autóversenyző, s a 233. körig minden rendben is ment. Akkor azonban az egyik rivális akkorát borult, hogy szabályszerűen rázuhant az arra haladó Makai gépére. A vérfagyasztó pillanatokat követően természetesen azonnal a helyszínre siettek a mentőalakulatok. A közönség lélegzet visszafojtva várta, mi történik. James Goff autóját daruval kellett kioperálni Makai autójából, amely amúgy teljesen totálkárosra tört. Honfitársunkhoz a tűzoltók siettek lélekszakadva, akik ha nehezen is, de valahogy kivágták őt a roncs gyomrából. S világ, láss csodát! Makai szerencsére „csak" a kezét és a fejét ütötte meg a nem várt találkozás során. Amint lehetett a mentősök megvizsgálták a hőst, aki nem időzött ott sokáig és visszasietett a csapatához. „Autójába" pattant, és hatalmas ováció közepette be is vitte a célba a teljesen leamortizált járgányt. A hátborzongató pillanatokra, majd az azt követő fiesztára így emlékezett a kaotikus viadalt végül 15. helyen záró Makai - legalábbis a hajnali hírek még erről szóltak, aztán kiadták a hivatalos végeredményt, amely szerint öt hellyel előrébb, a 10. pozícióban zárta futamát a magyar tehetség. „Meg akartam látni a kockás zászlót, nem történhetett másképp. Nem sokkal a vége előttig minden rendben ment, aztán a célegyenesben szabályosan rámrepült az egyik rivális. Szó szerint ott volt az ölemben az autója. Jött a daru, leszedték a tetőmről, jöttek a mentősök is, akik meg engem vittek el. Megmérték a vérnyomásomat, de aztán a saját felelősségemre rájuk csaptam az ajtót. „Közben a csapat szerelői szétfűrészelték a totálkáros Chevrolet-t, én meg bepattantam. A bukócső elhajolt, a bal oldala és hátul a tető is borzasztóan nézett ki, de mennem kellett. Tíz körrel a vége előtt visszatértem, és hallottam, ahogy a tömeg őrjöngve drukkol nekem. Félelmetes érzés volt átélni a balesetet, ugyanakkor a legfelemelőbb pillanat volt az, amikor befutottam. A fülesemen hallottam, ahogy a csapatnál sikoltoznak örömükben, az ellenfelek szeretettel gratuláltak, és össze-vissza ölelgettek. Elmondhatatlanul boldog vagyok, hihetetlen, ami történt. Mindent köszönök a fantasztikus csapatnak és a fürge szerelőknek!" Makai hozzátette, a keze még fáj, a feje még hasogat, de ezt a napot ő sem felejti el sohasem. A newtoni „őrületet" egyébként az első helyről indult Kevin Leicht nyerte meg.